Blog

5 błędów rekrutacji

I 4 cechy, których warto szukać w kandydatach oprócz kompetencji.

5 błędów rekrutacji - Blackboard Consulting

Rekrutacja do branży gastronomicznej zawsze była trudna. Zawsze brakowało kandydatów i zawsze brakuje takich, jacy są potrzebni. Jest ich mało, bardzo mało, ale to nie znaczy, że ich nie ma.

Taki paradoks: rekrutacja nie polega na znalezieniu osób do pracy. Rekrutacja polega na znalezieniu osób do rozmowy. To duża różnica, po idąc na rozmowę z kandydat_ jeśli idziemy "po pracownika" idziemy napięci, czasem zdesperowani (bo czasem jesteśmy). Kandydaci to czują a z samej rozmowy niewiele się dowiesz.

Rozmowa to nie casting, te czasy już minęły bezpowrotnie. Rozmowa to dwie strony i obie decydują.

Jakich zatem błędów warto unikać podczas rekrutacji?

NIE IDEALIZUJ.

Nie ma kandydatów idealnych. Tak samo jak nie ma idealnych pracodawców. Nie szukaj jednorożców, szukaj realnie takich osób jakie potrzebujesz. A do tego potrzebujesz mieć dokładny profil swojego pracownika. "Szukam miłych osób lubiących pracę w ludźmi" - nie każdy, kto lubi pracować z ludźmi do tej pracy się nadaje. Najważniejsze jest kogo potrzebuje Twój zespół i Twoi Klienci.

NIE GENERALIZUJ.

Dokładnie określ swoje oczekiwania. I tu uważaj na pułapkę: zwykle zatrudniamy za kompetencje, czyli za to co dana osoba potrafi zrobić. Paradoks polega na tym, że rozstajemy się z nimi z innych powodów. Okazuje się często, że kompetencje nie idą w parze z tzw. osobowością. Przykład: ktoś może być znakomity w tym co robi, ale nie potrafi pracować w zespole.

NIE KATASTROFIZUJ.

Jeśli myślisz o kandydatach źle z założenia, że oni "do niczego się nie nadają", że "nowym pokoleniom nie chcę się pracować" - z takiej rekrutacji nic dobrego nie wyjdzie. Żeby przeprowadzić dobrą rekrutację kandydatów musisz lubić i lubić z nimi rozmawiać.

NIE PRZESŁUCHUJ.

Rozmawiaj. Pytaj. Odpowiadaj. Bądź ciekaw_. Pamiętaj, że masz władzę nad stanowiskiem, nie nad człowiekiem. Jeżeli chcesz, aby kandydat rozmawiał z Twoimi Klientami, sprawdź czy potrafi rozmawiać z Tobą.

NIE ZATRUDNIASZ DLA SIEBIE.

Zatrudniasz dla zespołu i Klientów. To zespół będzie pracował z nową osobą i to Klienci będą z nimi rozmawiać codziennie i najczęściej. I tu znowu kłania się profil pracownika dla Twojego konkretnego konceptu i biznesu. Do procesu rekrutacji włącz pracowników, bo będąc współodpowiedzialni za nowego kandydata szybkiej i lepiej przyjmą go do zespołu.

Jakich cech napewno warto szukać w kandydatach do pracy w gastronomii?

Tych rzeczy nikogo nie nauczyć. Ma się je albo nie, są potrzebne w usługach i warto ich szukać w kandydatach:

Energetycznych: żywych, z tzw. motorkiem. Żywo reagujących, z błyskiem w oku, ruchliwych, energetycznych - ale nie histerycznych. Patrzących prosto oczy.

Szczerych i uczciwych: jak sprawdzić? można zadać pytanie, na które nie ma odpowiedzi lub osoba nie może jej znać. Szczera osoba odpowie, że nie wie. I to będzie najlepsza odpowiedź.

Entuzjastycznych: oznacza to pozytywność, uśmiech. Szklanka dla takich osób jest do połowy pełna. Będą szukały rozwiązań zamiast mówić o problemach.

Inteligentnych i sprytnych: w dobrym tego słowa znaczeniu. Tylko takie osoby można dużo nauczyć. Takie osoby można wysłać do Gości i być pewnym, że będą z nimi rozmawiać bez wstydu.

Jeśli masz pytania lub potrzebujesz pomocy w temacie zadzwoń lub napisz.

Blog

Zobacz także

Aktualna branżowa wiedza jak otworzyć i jak prowadzić lokal gastronomiczny.

Zobacz wszystkie
Jak pogodzić 4 pokolenia w jednym lokalu? - Blackboard Consulting Case Study

Jak pogodzić 4 pokolenia w jednym lokalu?

Skorzystaj na różnorodności zespołu.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Nagranie warsztatu: jak zbudować i rozwijać biznes gastronomiczny - Blackboard Consulting Case Study

Nagranie warsztatu: jak zbudować i rozwijać biznes gastronomiczny

Case study, koszty, ryzyka, przykłady, praktyka, model biznesowy; 1 godz. 21 min.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Jak wybrać agencję social mediów dla swojej restauracji - Blackboard Consulting Case Study

Jak wybrać agencję social mediów dla swojej restauracji

Jak świadomie kupić dobry marketing?

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting

Umów spotkanie

Porozmawiamy o Twoich potrzebach i zobaczymy, może będzie nam po drodze.

Bezpłatna konsultacja