Blog

Jak pogodzić 4 pokolenia w jednym lokalu?

Skorzystaj na różnorodności zespołu.

Jak pogodzić 4 pokolenia w jednym lokalu? - Blackboard Consulting

To nie jest kolejny artykuł o tym jakie są pokolenie i czym się charakteryzują. Można to łatwo wygooglać. I o wiele łatwiej jest googlać niż coś z tym zrobić. 4 pokolenia w jednym lokalu to prawie norma, a nawet jeśli są to tylko 2 lub 3 to już jest wyzwanie. I zawsze było.

Praktycznie każdy lokal to tygiel pokoleniowym. Najczęściej baby boomersi to właściciele lub szef kuchni, czasami Pani na zmywaku. Pokolenie X to często też właściciele, kierownicy, albo menadżerowie. Y i Z to młodzi menedżerowie, albo pracownicy, Ci którzy zwykle są najkrócej i rotują najszybciej. Często już i oni są menadżerami.

Odwieczny konflikt kuchnia-sala to w dużej części właśnie konfrontacja pokoleń. Z drugiej strony to ciągły brak wielu kompetencji zarządczych, żeby móc ją łagodzić a może nawet na niej skorzystać.

Upraszczając trochę prostej charakterystyki:

Baby boomers: pracują żeby przetrwać.

Pokolenie X: żyją, żeby pracować.

Pokolenie Y: pracują, żeby żyć.

Pokolenie Z: praca powinna być pasją.

Może gdyby zmiany na rynku i świecie przebiegały wolniej, czyli jak zwykle, problem byłby mniejszy. Ale nie dość, że mamy szybkie zmiany pokoleniowe i technologiczne to jeszcze ostatnie 3 lata wywróciły wszystko i wszystkim do góry nogami. Tym starszym zmienił się świat, a tym młodszym nie za bardzo ma kto pokazać życie, bo też musi się uczyć nowego.

I mamy problem. Nie ma prostych odpowiedzi i jakiś czas nie będzie. Trzeba ich szukać i próbować przede wszystkim się dogadać. Oto moja lista 9 sposobów jak próbować ogarnąć kilka pokoleń w jednym lokalu. To rady dla menadżerów, szefów i właścicieli.

ODKLEJ SIĘ OD SWOJEGO POKOLENIA.

Jako szef nie możesz być w opozycji do części zespołu i trzymać stronę swojego pokolenia. Bądź neutralny jak tylko się da.

POZBĄDŹ SIĘ BLOKUJĄCYCH PRZEKONAŃ.

Oni są do niczego… Im się nie chce pracować… Nie szanują autorytetów… Nie warto, tak szybko odchodzą…

To wszystko nieprawda, bo mierzysz ich swoją miarą. Nie utrwalaj stereotypów. Jeśli chcesz się dowiedzieć czego i jak chcą niczego nie zakładaj, pytaj i rozmawiaj. Bądź ciekaw. Masz inne wyjście? Już teraz młodsze pokolenia to 80-90% Twoich kandydatów do pracy i będzie ich tylko więcej. 

ROZMAWIAJ REGULARNIE.

Komunikacja kluczem do problemu. Rozmowa, pytania, zwykła ciekawość. Regularny feedback, rozmowy, spotkania, 1:1 i w grupie. Nie, nie da się tak jak dawniej trwać i prowadzić lokalu bez tego. To znaczy nadal można tylko będzie coraz ciężej. Bardzo ciężko.

KORZYSTAJ Z RÓŻNORODNOŚCI.

Nie formatuj ich do jednego wzorca, niech nie muszą równać do szeregu. Każdemu znajdź właściwe miejsce u siebie. Nie każ rywalizować tylko współpracować. Nie nagradzaj jednostek tylko zespół. Ucz się od nich. 

INTEGRUJ.

Nie nie mówię o firmowej imprezie raz w roku. Imprezy integracyjne nie rozwiązują problemów tylko języki. I to tylko na chwilę. Jest mnóstwo sposobów i form integracji, które pozwolą im się poznać. Niech Pani Jadzia z kuchni, gdzie pracuje od 20 lat nauczy czegoś Zetkę, i niech Zetka nauczy się czegoś od niej. Ty masz być tego animatorem.

UCZ SIĘ RAZEM Z NIMI.

Potrzebujesz się nauczyć wielu rzeczy, w których oni są świetni. Choćby social media, z których korzystasz. Dla nich to chleb powszedni a dla  Ciebie niechciana droga przez mękę. Wiem co mowię z własnego doświadczenia.

BĄDŹ BARDZIEJ PARTNEREM NIŻ SZEFEM.

Oni nie chcą struktury i nie oznacza to, że nie zrobią tego co mają zrobić. Rozliczaj bardziej z rezultatów niż z czasu pracy. Czy ucierpi Twój autorytet? Jeżeli zależy od stanowiska i tytułu to tak. Ale jeśli zależy od Twojej postawy i otwartości - nic mu się nie stanie. 

DOCEŃ TALENTY, ALBO KTOŚ INNY TO ZROBI.

Zamiast narzekać szukaj w zespole diamentów, bo na 100% je masz. Jeśli Ty ich nie zauważysz zrobi to ktoś inny. 

UZUPEŁNIJ SWOJE KOMPETENCJE DO ZARZĄDZANIA. 

Zapisz się na kurs lub szkolenie. Zapytaj kogoś doświadczonego. Ucz się.

Przede wszytki jednak zamiast narzekać, że „oni tak szybko odchodzą” za każdym razem zadaj sobie pytanie: dlaczego odchodzą i czy mam z tym coś wspólnego. Walnij się w pierś, szczerze przed sobą. Rachunek sumienia w postaci 9 pytań testowych znajdziesz powyżej. 

Zadzwoń lub napisz jeśli masz pytania.

Blog

Zobacz także

Aktualna branżowa wiedza jak otworzyć i jak prowadzić lokal gastronomiczny.

Zobacz wszystkie
Nagranie warsztatu: jak zbudować i rozwijać biznes gastronomiczny - Blackboard Consulting Case Study

Nagranie warsztatu: jak zbudować i rozwijać biznes gastronomiczny

Case study, koszty, ryzyka, przykłady, praktyka, model biznesowy; 1 godz. 21 min.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Jak wybrać agencję social mediów dla swojej restauracji - Blackboard Consulting Case Study

Jak wybrać agencję social mediów dla swojej restauracji

Jak świadomie kupić dobry marketing?

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
5 błędów rekrutacji - Blackboard Consulting Case Study

5 błędów rekrutacji

I 4 cechy, których warto szukać w kandydatach oprócz kompetencji.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting

Umów spotkanie

Porozmawiamy o Twoich potrzebach i zobaczymy, może będzie nam po drodze.

Bezpłatna konsultacja