Blog

Jak ocenić i wybrać lokal dla gastronomii

Co należy sprawdzić zanim podpiszemy umowę?

Jak ocenić i wybrać lokal dla gastronomii - Blackboard Consulting

Wybór lokalizacji dla gastronomii to krytyczny moment otwierania biznesu. Podpiszemy umowę na kolejnych kilka lat raczej bez możliwości jej zmiany, a koszt czynszu to jeden z głównych kosztów prowadzenia lokalu.

Z drugiej strony, kiedy nawet czynsz nie jest aż tak wysoki, może się okazać, że lokalizacja nie przynosi nam wystarczającej liczby Klientów lub nie takich na jakich liczyliśmy.

Wybór lokalizacji to niełatwy proces, ale żeby poznać i zmniejszyć ryzyko nietrafionej inwestycji warto go podjąć. Poniżej przedstawiam kilka kroków i obszarów, które warto zweryfikować zanim złożymy podpis na umówie:

Czy lokal pasuje do Twojego modelu biznesowego?

W prawidłowo przygotowanym modelu biznesowym naszego lokalu znajdziemy odpowiedzi na pytania: co będziemy sprzedawać? jaką potrzebę zaspokajać lub jaki problem rozwiązywać i najważniejsze: kto jest naszym Klientem? Mając model szukamy lokalu w miejscu, gdzie potencjalnie "naszych" Klientów jest najwięcej. Wcale nie musi to oznaczać dużego natężenia ruchu.

Nasz model powinien zakładać również jaka część sprzedaży będzie pochodziła z dostaw a jaka ze sprzedaży w lokalu. Jeżeli wynajmiemy lokal z dużą salą, a większość sprzedaży to będą dostawy będziemy płacić czynsz za pustą salę i dodatkowe koszty obsługi dostaw.

Warto szukać lokalu mając w ręce model biznesowy dla swojego pomysłu.

Badanie konkurencji.

Możemy to zrobić za pomocą paragonów fiskalnych oraz odwiedzin i rozmów z pracownikami i Gośćmi konkurencji. Powinniśmy odwiedzić te lokale kilka razy, w różnych porach dnia czy dniach tygodnia.

Za konkurencję warto uznać nie tylko lokale gastronomiczne. Przykład: jeżeli prowadzisz lokal typu fast food z szybką sprzedażą i tańszym produktem to Twoją konkurencją może być dobrze zaopatrzona osiedlowa Żabka z szybkimi kanapkami i hot dogami. Nie wspominając oferty alkoholi.

Warunki techniczne i technologiczne.

Sprawdź czy lokal ma przeznaczenie gastronomiczne. Jeżeli nie, czeka Cię wielomiesięczna procedura przekwalifikowania lokalu, w najgorszym wypadku za ten okres musisz już płacić czynsz.

Sprawdź czy lokal posiada klimatyzację o odpowiedniej wydajności. Koszt zakupu i montażu klimatyzacji jeżeli jej nie ma jest bardzo duży.

Sprawdź wszystkie wymagania techniczne niezbędne do zaakceptowania lokalu przez Sanepid. Czy możliwe jest w lokalu wogóle zaplanowanie produkcji zgodnej z przepisami. Oceń również stan budynku, kanalizacji, sprawdź ostatnie remonty i naprawy.

Sprawdź proporcje sali do zaplecza. Minimalizacja obszaru, który nie generuje sprzedaży (zaplecze) jest krytyczną decyzją.

Dobrze się zastanów czy będziesz w stanie naprawdę wykorzystać piwnicę lub piętro jeżeli lokal posiada.

Miejsca parkingowe, dojazd, obszary obsługiwane przez kurierów - to również warto sprawdzić.

Ograniczenia prawne i porządkowe.

Tu mam na myśli takie kwestie jak: cisza nocna, pobliskie szkoły i Kościoły mające wpływ na uzyskanie koncesji, a także sąsiedztwo, jeżeli planujesz mieć lokal otwarty do późnych godzin nocnych.

Sprawdź status prawny lokalu na wypadek czy np. nie jest objęty roszczeniami byłych właścicieli.

Dane statystyczne.

Cena metra kwadratowego mieszkań w okolicy podpowie Ci na jak zasobnego Klienta możesz liczyć. Również rocznik statystyczny może podpowiedzieć Ci dane demograficzne, zarobkowe czy np. ilość ślubów czy dzieci w wieku komunijnym mieszka w miejscowości, co powoli oszacować do ilu Klientów kierujesz swoją ofertę.

Skorzystaj z wszelkich dostępnych w sieci raportów na temat gastronomii w danym miejscu czy mieście. Portale branżowe często publikują takie informacje.

Specyficzne lokalizacje.

Mam tu na myśli takie jak: centra handlowe, food hall'e, okolice biurowców, food trucki czy lokalizacje "dzielnicowe", z dala od centrum. Te lokalizacje rządzą się nieco innymi prawami. Inaczej wybieramy miejsce w food court w centrum handlowych a lokalizacje biurowe mają swoją specyfikę ruchu, inną niż np. lokalizacje high street. Część odpowiedzi jak wybierać takie lokalizacje znajdziesz w swoim modelu biznesowym.

JAK PRZYGOTOWAĆ MODEL BIZNESWOWY ZNAJDZIESZ W 3 ARTYKUŁACH NA MOIM BLOGU.

Generatory ruchu.

Generatory to nic innego jak miejsca czy wydarzenia generujące dodatkowy ruch: dworzec autobusowy lub pętla w centrum miasta, uczelnia z tysiącami studentów, biurowiec, ruchliwa ulica.

Pamiętaj jednak, że jeżeli generator przestanie działać np. biurowiec opustoszeje na kilka miesięcy z powodu wymiany najemców, Twój lokal również przestanie "działać". Nie wszystkie generatory są korzystne, zależy to od Twojego modelu biznesowego. Jeżeli otworzysz lokal przy ruchliwej ulicy, ale nie będziesz miał oferty na szybką sprzedaż, nie wykorzystasz okazji.

Plan zagospodarowania przestrzennego i plany remontów.

Warto i to również sprawdzić czy np. miasto nie planuje remontu ulicy, który potrwa 2 lata przed lokalem, który zamierzasz otworzyć, lub czy nie planuje zmiany zasad ruchu i likwidacji miejsc parkingowych.

Historia lokalu.

Dowiedz się jaka była historia lokalu, żeby sprawdzić czy miejsce, zwłaszcza jeżeli poprzednio również była to gastronomia, miał dobre, pozytywne skojarzenia. Bardzo trudno jest zmienić w oczach potencjalnych Klientów złe wrażenia związane z miejscem. Ale może właśnie zechcesz je odczarować.

Jeżeli masz potrzebę przygotowania modelu biznesowego dla swojego projektu gastronomicznego lub pomocy w temacie wyboru lokalizacji, umów się, porozmawiamy.

Blog

Zobacz także

Aktualna branżowa wiedza jak otworzyć i jak prowadzić lokal gastronomiczny.

Zobacz wszystkie
Jak pogodzić 4 pokolenia w jednym lokalu? - Blackboard Consulting Case Study

Jak pogodzić 4 pokolenia w jednym lokalu?

Skorzystaj na różnorodności zespołu.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Nagranie warsztatu: jak zbudować i rozwijać biznes gastronomiczny - Blackboard Consulting Case Study

Nagranie warsztatu: jak zbudować i rozwijać biznes gastronomiczny

Case study, koszty, ryzyka, przykłady, praktyka, model biznesowy; 1 godz. 21 min.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Jak wybrać agencję social mediów dla swojej restauracji - Blackboard Consulting Case Study

Jak wybrać agencję social mediów dla swojej restauracji

Jak świadomie kupić dobry marketing?

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting

Umów spotkanie

Porozmawiamy o Twoich potrzebach i zobaczymy, może będzie nam po drodze.

Bezpłatna konsultacja