Dlaczego boimy się podwyżek?
- Obawiamy się, że Klient odejdzie.
- Nie wiemy ile podnieść.
- Nie wiemy jak i kiedy to zrobić.
- Nie wiemy co zrobi konkurencja.
- Boimy się, że Klient obwini nas za podwyżkę.
Jak rozbroić w głowie obawy przed poidwyżką?
Boimy się, że Klient obwini nas za podwyżkę - obwini, jeżeli nie potrafisz jej uzasadnić i wyjaśnić.
Czy sądzisz, że Klient nie wie jaka jest przyczyna?
Przecież sam płaci za prąd więcej, za zakupy również. Nie wiemy jak i kiedy? - zapraszam do komentarza poniżej.
Kiedy podnieść ceny?
- nigdy nie zaskakuj Klienta zmianą ceny, Ty też nie lubisz być tym zaskakiwany
- uprzedzaj o podwyżce, zanim to zrobisz, komunikuj i uzasadniaj, rozmawiaj o tym zanim to zrobisz, Ty i Twój zespół
- wykorzystaj okresy przedświąteczne i większą skłonność Klienta do otwarcia potrfela i całe zamieszanie w takim okresie,
- nie czekaj na ostatnią chwilę; jeżeli koszty płac wzrosną znacznie od 1 stycznia, to podwyżki dobrze przeprowadzić wcześniej
- dobrze jest być już po podwyżce kiedy konkurencja dopiero zaczyna to robić
- nie zawsze warto czekać na ruch konkurencji w kwestii cen, kto pierwszy zrobi to dobrze ten wygra
- dobrze jest strategicznie zaplanować podwyżki (małe, pojedynczych produktów) w ciągu całego roku, nie czekając na rynek, bo i tak wiadomo, że jakieś trzeba będzie zrobić

Jak podnieść ceny?
- policz ile potrzebujesz więcej sprzedaży, aby pokryć rosnące koszty
- przyjrzyj się kosztom, zawsze warto i to zrewidować przy tej okazji
- Jeżeli nie znasz swojego food cost i marży na każdym produkcie, Twoja podwyżka będzie jak wróżenie ze szklanej kuli; dobrze jak masz system, który Ci pomoże, ale możesz to zrobić mając excela, czas i regularną inwentaryzację
- przyjrzyj się cenom konkurencji, ale nie uzależniaj od nich w 100% swoich decyzji
- zastanów się czy potrzebujesz podnosi ceny wszystkiego, może warto zmienić ceny tylko niektórych, najlepiej sprzedających się produktów - wtedy podwyżka może być mniejsza a skala da Ci efekt większej sprzedaży
- dobrze jest rozłożyć podwyżki na etapy, „podwyżka raczkująca”
- podwyżki omów z zespołem, który sprzedaje, powinni być na tym samym poziomie zrozumienia i zaangażowania w podwyżkę co Ty
- ustal z zespołem jakie mogą paść pytania za strony Klienta i przygotujcie wspólnie odpowiedzi
- odpowiedzi muszą być szczere, oparte na faktach, bez zrzucania winy na kogokolwiek
- Klient zrozumie, bo Klient też sprzedaje, zna ekonomię i realia swoich rachunków
- wraz z podwyżką zaplanuj promocję nowości
- zaplanuj regularne promocje nowych, droższych produktów, dań, to one pomogą Ci generować znaczną część potrzebnej większej sprzedaży, A NIE BĘDĄ ZWIĄZANE Z PODWYŻKĄ - odklej część oferty od podwyżki
Czego Ci Goście nie wybaczą, jeżeli podniesiesz ceny?
- Jeśli zrobisz to z zaskoczenia, z „partyzanta”
- Jeśli Twój zespół nie będzie umiał dobrze uzasadnić podwyżki, kiedy Klienci o to zapytają.
- Jeśli pytania o podwyżkę zostawisz bez odpowiedzi.
- Jeśli odpowiesz w stylu: „taki mamy klimat”.
- Jeśli podniesiesz ceny ulubionych produktów, ale nie będziesz potrafił tego dobrze, szczerze i otwarcie uzasadnić.
Najłagodniej podwyżki przechodzą lokale, które mają dobrze zbudowane relacje z Klientami i rozmawiają z nimi o tym.