Blog

Feedbackowy Zespół Stresu Pourazowego…

… dla obu stron. Tym się często kończy. Potem przed kolejnym jest tylko strach i obawa, po obu stronach. Potem przed każdym kolejnym jest tylko trudniej. Dlaczego?

Feedbackowy Zespół Stresu Pourazowego… - Blackboard Consulting

  • zapominamy, że rozmawiamy z człowiekiem, czującym, żywym, indywidualnym, nie jednym z…, zamiast tego mówimy do stanowiska, roli, bezosobowo
  • brak empatii, jako rozwinięcie pierwszego punktu
  • nie gadamy jak ludzie tylko jak maszyny, sztucznie nadymani do poważnej rozmowy, a właśnie…
  • rozmowa jest ważna czy poważna? bo różnica jest gruba
  • niewłaściwa intencja rozmowy; chcesz opier… czy chcesz pomóc drugiej stronie?
  • zapominanie, że pomagając drugiej stronie pomagamy sobie i zespołowi
  • Bo MUSIMY go przeprowadzić; jak musisz to nie dziw się, że masz opór i niechęć do spotkania
  • wewnętrzne przekonania ograniczające: feedback jest trudny, wyjdę na tarczy lub z tarczą itp.
  • zapominanie, że każdy odbiera feedback inaczej; młode pokolenia są na feedback „w starym stylu” odporne, spróbuj feedforward
  • zapominanie, że feedback to rozmowa dwóch osób a nie monolog, „one man show”, popis
  • używanie wytartych formułek, sztucznych konstrukcji słownych - bo nie mówimy z brzucha tylko z głowy, sztucznie a czasami i kuriozalnie
  • zapominasz, że masz władzę nad stanowiskiem a nie nad człowiekiem (wyjątek: folwark pańszczyźniany)
  • rozmowa siłowa na racje, a tam gdzie jest racja nie ma relacji, również w pracy
  • przestajemy być sobą w trakcie rozmowy ergo rozmowa jest nieprawdziwa; albo jesteśmy sobą, ale bez poszanowania granic drugiej strony jeżeli z rozmowy wychodzimy tylko z ulgą bez zadowolenia i satysfakcji to znaczy, że coś poszło nie tak (taki prosty test na jakość tej rozmowy)

Szczery, wprost, spontaniczny, otwarty, autentyczny…

…feedback marzeń! Otóż otrzymałem taki! Pojechałem do Klienta na dokrętkę spotkania typu kich-off i również poprosić o feedback po spotkaniu. Tak, feedbacku się dostaje i można o feedback też prosić.

Przyjeżdżam, przed spotkaniem odwiedzam WC i zastaję tam Najważniejszego. Dołączam do jedyneczki i słyszę: „Krzysiek, wiesz, po poprzednim spotkaniu na wiele rzeczy patrzę dzisiaj inaczej…”

Kurtyna. :-)

Nieważne okoliczności feedback jest feedback i to jeszcze pozytywny. Spotkanie było udane, miałem „zruszyć” teraz pod zmiany, ewolucję. Słyszę, że się zmiany się zaczęły, tam gdzie powinny, nie w działaniu tylko myśleniu o działaniu.

Ale wracając do kontekstu głównego:

Komentarz FEEDBACK BEZ PTSD 10.11.2021

Image courtesy of Laura Davidson via Unsplash

Feedback bez stresu, czyli…

jak go „zrobić”, żeby nie był odebrany jako atak personalny i żeby dla nas było to nie tak trudne i stresujące.

Kiedy feedback może być odebrany jako atak ad persona i co powoduje stres?

  • kiedy jesteśmy do niego nieprzygotowani
  • kiedy nie znamy wszystkich faktów
  • kiedy zaplanowaliśmy na niego mało czasu
  • kiedy się spieszymy
  • kiedy jesteśmy źli i mamy negatywne nastawienie do spotkania

Wtedy:

  • łatwo odejść od faktów i „popłynąć” personalnie
  • łatwo staroć z oczu cel główny spotkania
  • łatwo dać się ponieść emocjom
  • łatwo zacząć punktować zamiast rozmawiać

Może zatem taki scenariusz i plan rozmowy:

Potrzeba

„Potrzebował_m się a Tobą spotkać, ponieważ…”

Jaki jest cel spotkania:…
Jaką masz potrzebę w związku ze spotkaniem:…
Czym chcesz, aby spotkanie się zakończyło:…

Intencja

„Chciał_bym, żeby nasza rozmowa/to spotkanie…”
Co chcesz osiągnąć:…
Co chcesz dla siebie po spotkaniu:…
Co chcesz dla drugiej strony po spotkaniu:…
Co chcesz dla zespołu po tym spotkaniu:…

Co się stało, czyli fakty, fakty i jeszcze raz fakty

zrobił_ś, nie zrobił_ś, co się stało

opisz dokładnie fakty
uzyskaj potwierdzenie z drugiej strony

Nie „ktoś mi powiedział…”, nie „słyszałem, że…” - wyłącznie obiektywnie potwierdzone fakty.
Trzymając się faktów, unikasz sytuacji, że druga strona czuje się atakowana personalnie.

Co Ci to zrobiło

jak się z tym czujesz, Ty, dający feedback

  • jestem miło zaskoczony, że… (fakty)
  • ucieszyło mnie to, jak… (fakty)
  • miło mi widzieć jak… (fakty)
  • z przyjemnością obserwowałem jak… (fakty)

jak również:

  • nie jestem zadowolony z… (fakty)
  • nie satysfakcjonuje mnie… (fakty)
  • miałem inne oczekiwania co do … (fakty)
  • postawił_ś mnie w niezręcznej sytuacji w związku z …(fakty)
  • był_m zły kiedy okazało się… (fakty)

To drugi moment, w którym unikasz wywołania w drugiej stronie poczucia bycia atakowan_.
Mówisz o sobie, ale jednocześnie:

Zapytaj co druga strona na to

  • na fakty
  • na to co mówisz
  • słuchaj, usłysz, zobacz reakcje
  • pozwól mówić
  • dopytuj z zaciekawieniem
  • rozmawiaj w dwie strony, wymiana, partnersko
  • rozmawia tyle i tak, żeby wyczerpać temat i wszystko mieć „na stole”, żeby nie było niedomówień

Kontrakt, czyli co można z tym zrobić

  • pomysły,
  • propozycje,
  • przyszłość,
  • również perspektywa zakończenia współpracy
  • podsumowanie
  • plan
  • daty, w tym data kolejnego spotkania

Dlaczego czasami nie robimy czegoś tak jak się od nas oczekuje? Są 3 główne powody:

Ustal podczas rozmowy, który z tych powodów zaistniał w danym przypadku. Jak? Zapytaj wprost, szczerze i otwarcie.

Jeśli powyższe zabrzmiało dla Ciebie jak przepis na spróbowanie, na zmianę, to mogę Ci pomóc prostym planem rozmowy (formularz, 1 strona), który pomoże Ci się do niej przygotować.

Wystarczy wiadomość i adres do wysłania. Chętnie się podzielę. W zamian chętnie się dowiem jak Ci poszło.

  • Nie możemy.
  • Nie chcemy.
  • Nie potrafimy.

Ryba psuje się od głowy. Przykład idzie z góry. Jaki Pan taki kram. Najniższy standard kierownika jest najwyższym standardem pracownika. To co? Zapłacisz dzisiaj za swoją kawę? Nie zbiorczo, nie „na zeszyt”, tylko od razu! :-)

Dobrej porannej kawy i przyjemniej lektury.

Blog

Zobacz także

Zarządzanie, relacje w biznesie, budowanie zespołu, rozwój osobisty, relacje z klientami.

Zobacz wszystkie
Nowy lider - Know How

Nowy lider - "stary" zespół.

Jak zaplanować i wdrożyć zmianę menadżera w zespole.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Jak Case Study

Jak "zrobić" kulturę firmy, która będzie magnesem dla zespołu.

I która będzie magnesem dla właściwych kandydatów.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Podcast: jak rekrutować, żeby nie żałować. - Blackboard Consulting Case Study

Podcast: jak rekrutować, żeby nie żałować.

Jak szukać, żeby znaleźć tych najlepszych dla siebie.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting

Umów spotkanie

Porozmawiamy o Twoich potrzebach i zobaczymy, może będzie nam po drodze.

Bezpłatna konsultacja