Blog

Otwarcie lokalu z mniejszym ryzykiem. cz. 3

Koszty. Kluczowi Partnerzy. Wskaźniki oceny biznesu.

Otwarcie lokalu z mniejszym ryzykiem. cz. 3 - Blackboard Consulting

W trzeciej, ostatniej części komentarza o tym, jak przygotować wstępny model dla Twojego lokalu omówię:

  • jakie będziesz ponosić koszty
  • jak ocenisz i sprawdzisz czy Twój biznes działa, w oparciu o jakie wskaźniki
  • kluczowi partnerzy, których potrzebujesz, aby Twój biznes funkcjonował

Jeżeli potrzebujesz wrócić do pierwszych dwóch części artykułu znajdziesz je tutaj:

Model biznesowy lokalu gastronomicznego cz. 1: https://blackboard-consulting.pl/know-how/model-biznesowy-lokalu-gastronomicznego-cz-1/

Model biznesowy lokalu gastronomicznego cz. 1: https://blackboard-consulting.pl/know-how/model-biznesowy-lokalu-gastronomicznego-cz-2/

KOSZTY

Określając koszty właściwie można już skonstruować „wzorcowy” czy pożądany rachunek zysków i strat. Taki, przy którym będzie można wstępnie ocenić przy jakiej sprzedaży i jakich kosztach biznes się „zepnie”. 

Koszty te należy podzielić na te, które są związane z przygotowaniem otwarcia lokalu oraz te związane z jego funkcjonowaniem, kiedy będzie już otwarty. Te koszty mogą na tym etapie przyjąć już formę taką samą, jaką będzie miał rachunek zysków i strat. 

KOSZTY FUNCKJONOWANIA LOKALU:

  • food cost 
  • bar cost
  • straty i posiłki pracownicze 
  • koszty pracy stałe i zmienne
  • koszty rekrutacji i szkoleń bieżących
  • koszt uniformów 
  • prowizja platform zamówień 
  • media: prąd, gaz, woda, drewno do pieca
  • transport i logistyka 
  • remonty, drobne naprawy
  • marketing, wystrój
  • sprzęt drobny i wyposażenie
  • licencje: muzyka, oprogramowanie 
  • biuro i administracja
  • chemia i środki czystości 
  • opakowania
  • komputery
  • opłaty, koncesje, zezwolenia
  • wydatki sezonowe np. koszty otwarcia ogródka
  • koszty związane z terenem zielonym, jeżeli lokal posiada
  • ochrona
  • oraz oczywiście czynsz

KOSZTY, KTÓRE PONIESIESZ PRZED OTWARCIEM

  • przygotowanie modelu biznesowego i strategii 
  • koszty projektu: design i projekty branżowe
  • koszty pozyskania lokalu: prowizje, odstępne
  • wykonanie, adaptacja i wyposażenie lokalu oraz potencjalnego ogródka 
  • zatrudnienie i szkolenie zespołu, z którym otworzysz lokal
  • testy menu 
  • wymagane zezwolenia 
  • system kasowy i oprogramowanie
  • nagłośnienie
  • system alarmowy
  • przekwafilikowanie i adaptacja lokalu na dzialalność gastronomiczną
  • klimatyzacja i wentylacja, jeżeli lokal nie posiada

Część tych kosztów to oczywiście inwestycja. Pozostałe będą wymagały ponoszenia w toku działalności i sprzedaży. Mając tak przygotowany model kosztów może sprawdzić wstępnie przy jakim poziomie sprzedaży całe przedsięwzięcie będzie miało sens. Ilu będzie potrzeba Klientów i przy jakim średnim rachunku lokal będzie zarabiał, lub co najmniej - na początek - nie przynosił strat.

WSKAŹNIKI OCENY BIZNESU

Wskaźników za pomocą których możesz ocenić swój biznes jest dużo. I wynikają one właśnie z przygotowanego modelu biznesowego, do którego będziesz je porównywać. Wymienię najważniejsze:

  • sprzedaż 
  • średni rachunek
  • ilość transakcji / ilość Klientów
  • % food cost
  • % kosztów pracy 
  • wskaźnik rotacji magazynów
  • stosunek kosztów stałych do zmiennych 
  • % czynszu 
  • struktura sprzedaży
  • ocena jakości obsługi 
  • % reklamacji
  • oceny Klientów w internecie 
  • sprzedaż na miejscu vs sprzedaż w dowozie

Najważniejszym wskaźnikiem oceny Twojego biznesu jest EBITDA, czyli tzw. zysk operacyjny (lub strata). Jak policzyć EBITDA znajdziesz w komentarzu na temat rachunku zysków i strat - kliknij w link: https://blackboard-consulting.pl/know-how/rachunek-zyskow-i-strat-lokalu-gastronomicznego/

KLUCZOWI PARTNERZY

W tym obszarze mowa o:

  • dostawcach
  • wykonawcach
  • serwisantach 
  • obsłudze marketingowej i promocyjnej 
  • usługach doradczych i szkoleniowych
  • usługach logistycznych w tym platformy zamówień
  • wsparciu rekrutacyjnym i ogłoszeniowym

To tyle. W trzech częściach artykułu o modelu biznesowym starałem się opisać w jaki sposób przed poniesieniem dużych nakładów upewnić się, że nasz biznes ma szanse powiedzenia. Warto poświęcić na jego przygotowanie kilka dni i zminimalizować ryzyko.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu modelu - zapraszam. Korzystając z mojego doświadczenia będziemy w stanie przygotować model Twojego biznesu bardzo precyzyjnie.

Krzysiek

Blog

Zobacz także

Aktualna branżowa wiedza jak otworzyć i jak prowadzić lokal gastronomiczny.

Zobacz wszystkie
Jak połączyć pasję z biznesem? - Blackboard Consulting Know How

Jak połączyć pasję z biznesem?

Jak zarabiać na swojej pasji i móc ją rozwijać?

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Jak mieć obsługę, z którą Klienci poczują vibe?  - Blackboard Consulting Know How

Jak mieć obsługę, z którą Klienci poczują vibe? 

Jak zaprojektować, wdrożyć i utrzymać obsługę, która zrobi różnicę.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
9 kroków jak zarządzać konfliktem kuchnia-sala. - Blackboard Consulting Case Study

9 kroków jak zarządzać konfliktem kuchnia-sala.

I jak w ogóle zarządzać każdym konfliktem.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting

Umów spotkanie

Porozmawiamy o Twoich potrzebach i zobaczymy, może będzie nam po drodze.

Bezpłatna konsultacja