W trzeciej, ostatniej części komentarza o tym, jak przygotować wstępny model dla Twojego lokalu omówię:
- jakie będziesz ponosić koszty
- jak ocenisz i sprawdzisz czy Twój biznes działa, w oparciu o jakie wskaźniki
- kluczowi partnerzy, których potrzebujesz, aby Twój biznes funkcjonował
Jeżeli potrzebujesz wrócić do pierwszych dwóch części artykułu znajdziesz je tutaj:
Model biznesowy lokalu gastronomicznego cz. 1: https://blackboard-consulting.pl/know-how/model-biznesowy-lokalu-gastronomicznego-cz-1/
Model biznesowy lokalu gastronomicznego cz. 1: https://blackboard-consulting.pl/know-how/model-biznesowy-lokalu-gastronomicznego-cz-2/
KOSZTY
Określając koszty właściwie można już skonstruować „wzorcowy” czy pożądany rachunek zysków i strat. Taki, przy którym będzie można wstępnie ocenić przy jakiej sprzedaży i jakich kosztach biznes się „zepnie”.
Koszty te należy podzielić na te, które są związane z przygotowaniem otwarcia lokalu oraz te związane z jego funkcjonowaniem, kiedy będzie już otwarty. Te koszty mogą na tym etapie przyjąć już formę taką samą, jaką będzie miał rachunek zysków i strat.
KOSZTY FUNCKJONOWANIA LOKALU:
- food cost
- bar cost
- straty i posiłki pracownicze
- koszty pracy stałe i zmienne
- koszty rekrutacji i szkoleń bieżących
- koszt uniformów
- prowizja platform zamówień
- media: prąd, gaz, woda, drewno do pieca
- transport i logistyka
- remonty, drobne naprawy
- marketing, wystrój
- sprzęt drobny i wyposażenie
- licencje: muzyka, oprogramowanie
- biuro i administracja
- chemia i środki czystości
- opakowania
- komputery
- opłaty, koncesje, zezwolenia
- wydatki sezonowe np. koszty otwarcia ogródka
- koszty związane z terenem zielonym, jeżeli lokal posiada
- ochrona
- oraz oczywiście czynsz
KOSZTY, KTÓRE PONIESIESZ PRZED OTWARCIEM
- przygotowanie modelu biznesowego i strategii
- koszty projektu: design i projekty branżowe
- koszty pozyskania lokalu: prowizje, odstępne
- wykonanie, adaptacja i wyposażenie lokalu oraz potencjalnego ogródka
- zatrudnienie i szkolenie zespołu, z którym otworzysz lokal
- testy menu
- wymagane zezwolenia
- system kasowy i oprogramowanie
- nagłośnienie
- system alarmowy
- przekwafilikowanie i adaptacja lokalu na dzialalność gastronomiczną
- klimatyzacja i wentylacja, jeżeli lokal nie posiada
Część tych kosztów to oczywiście inwestycja. Pozostałe będą wymagały ponoszenia w toku działalności i sprzedaży. Mając tak przygotowany model kosztów może sprawdzić wstępnie przy jakim poziomie sprzedaży całe przedsięwzięcie będzie miało sens. Ilu będzie potrzeba Klientów i przy jakim średnim rachunku lokal będzie zarabiał, lub co najmniej - na początek - nie przynosił strat.

WSKAŹNIKI OCENY BIZNESU
Wskaźników za pomocą których możesz ocenić swój biznes jest dużo. I wynikają one właśnie z przygotowanego modelu biznesowego, do którego będziesz je porównywać. Wymienię najważniejsze:
- sprzedaż
- średni rachunek
- ilość transakcji / ilość Klientów
- % food cost
- % kosztów pracy
- wskaźnik rotacji magazynów
- stosunek kosztów stałych do zmiennych
- % czynszu
- struktura sprzedaży
- ocena jakości obsługi
- % reklamacji
- oceny Klientów w internecie
- sprzedaż na miejscu vs sprzedaż w dowozie
Najważniejszym wskaźnikiem oceny Twojego biznesu jest EBITDA, czyli tzw. zysk operacyjny (lub strata). Jak policzyć EBITDA znajdziesz w komentarzu na temat rachunku zysków i strat - kliknij w link: https://blackboard-consulting.pl/know-how/rachunek-zyskow-i-strat-lokalu-gastronomicznego/

KLUCZOWI PARTNERZY
W tym obszarze mowa o:
- dostawcach
- wykonawcach
- serwisantach
- obsłudze marketingowej i promocyjnej
- usługach doradczych i szkoleniowych
- usługach logistycznych w tym platformy zamówień
- wsparciu rekrutacyjnym i ogłoszeniowym
To tyle. W trzech częściach artykułu o modelu biznesowym starałem się opisać w jaki sposób przed poniesieniem dużych nakładów upewnić się, że nasz biznes ma szanse powiedzenia. Warto poświęcić na jego przygotowanie kilka dni i zminimalizować ryzyko.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu modelu - zapraszam. Korzystając z mojego doświadczenia będziemy w stanie przygotować model Twojego biznesu bardzo precyzyjnie.
Krzysiek