Blog

Odpuść feedback – spróbuj feedforward

FEEDFORWARD, prosto i bez bagażu przeszłości (cz. 3)

Odpuść feedback – spróbuj feedforward - Blackboard Consulting

Zanim słów kilka o feedforward, krótka historia rozwoju i ewolucji informacji zwrotnej, która pokazuje jak bardzo jej rodzaj zależy od paradygmatu organizacji i rozwoju świadomości roli człowieka w zespole. Również zmian cywilizacyjnych, pokoleniowych, dobrze rozumianej kultury „ja” i ogólnie zmian koncepcji prowadzenia skutecznego biznesu.

Zmian tych sam doświadczyłem na przestrzeni 30 lat mojej pracy, bycia zarządzanym i zarządzającym. Od bycia używanym do zadań, do bycia współodpowiedzialnym za rezultaty.

Informacja zwrotna a paradygmat organizacji - w skrócie:

Organizacje „czerwone”, np. mafia, folwark:

  • wykluczenie z organizacji, baty i „finezyjnie” ryba w gazecie na progu domu :-).

Organizacje pomarańczowe; rozbudowane struktury, korporacje:

  • krytyka, trudne rozmowy, klasyczny feedback rozumiany jako „negatywna informacja zwrotna”.

Organizacje „zielone”, często start-up’y:

  • Gdzie szef ma co najmniej „odruch mentora”, rozmowa ma być wsparciem dla pracownika i pomocą w rozwoju, biznesy z „ludzką twarzą”, widziane są potrzeby pracownikow, empatycznie - feedback pozytywny, świadomy, z intencją pomocy i rozwoju - feedback jako wsparcie rozwojowe.

Organizacje „zielone w kierunku niebieskim” - najczęściej start-up’y, duża świadomość potrzeb pracowników, duży poziom zaufania, duże zmiany na rynku pracy; nowe pokolenia od milenialsów w górę z dużą świadomością i potrzebą odgrywania roli w organizacji od samego początku - tu pojawia się FEEDFORWARD.

Jest to istotne zwłaszcza w kwestii „snow flakes” - nowych pokoleń przekonanych o swojej wyjątkowości i zupełnie odpornych, bo nie przyzwyczajonych do tego, że ktoś im zwraca uwagę na cokolwiek.

Organizacje zawsze mają potrzebę nazwania, zdefiniowania i oprocedurowania wszystkich działań a zatem:

FEED-FORWARD:

  • Bez grzebania się w przeszłości (tylko tyle ile potrzeba, że ustalić co się stało)
  • Bez wzbudzania poczucia winy za błędy.
  • Bez krytyki.
  • Bez napięcia towarzyszącego krytyce dla obu stron.

KORZYŚCI jakie daje feedforward

  • Uprzedzaniem błędów zanim powstaną.
  • Korzystanie z doświadczenia.
  • Wzbudzenie pomysłowości i kreatywności.
  • Wzbudzanie zaangażowania i współodpowiedzialności za rezultaty tak bardzo pożądane przez pracodawców.
  • Łatwiejsze do „zrobienia” dla obu stron.

FEEDFORWARD CZYLI JAK?:

  • Zastanów się co chciałbyś skorygować, jakie zachowanie, jakie działanie.
  • Przedstaw fakty rozmówcy i zapytaj: co może, co możecie zrobić, żeby następnym razem efekt lub działanie było lepsze
  • Ustal plan działania i termin kolejnego spotkanie, żeby zobaczyć efekt.

Podstawą „dobrego gadania” ze sobą, otwartej komunikacji w firmie jest zaufanie. „Dobre gadanie”, wymiana zwrotna info i korygowanie błędów to podstawa skuteczności i finalnie wyniku w excelu.

FEEDFORWARD - CASE STUDY (spotkanie online):

Zamiast:
„Dziękuję, że wszyscy jesteście na spotkaniu i możemy zacząć. Sugeruję jednak żeby następnym, razem nikt się nie spóźnił”

Powiedz:
"Dziękuję, że wszyscy jesteście na spotkaniu. Żebyśmy następnym razem uniknąć opóźnienia, sugeruję abyście przed spotkaniem sprawdzili połączenia, wifi oraz naładowanie baterii w laptopach 15 minut przed spotkaniem.”

Jeżeli różnica, którą widzisz podoba Ci się zachęcam do próbowania i podzielenia się efektami.
Jeżeli stosujesz feedforward również podziel się doświadczeniem.
Jeżeli mogę jakoś pomóc w temacie, wystarczy email z zapytaniem - zapraszam.

Blog

Zobacz także

Zarządzanie, relacje w biznesie, budowanie zespołu, rozwój osobisty, relacje z klientami.

Zobacz wszystkie
Nowy lider - Know How

Nowy lider - "stary" zespół.

Jak zaplanować i wdrożyć zmianę menadżera w zespole.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Jak Case Study

Jak "zrobić" kulturę firmy, która będzie magnesem dla zespołu.

I która będzie magnesem dla właściwych kandydatów.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting
Podcast: jak rekrutować, żeby nie żałować. - Blackboard Consulting Case Study

Podcast: jak rekrutować, żeby nie żałować.

Jak szukać, żeby znaleźć tych najlepszych dla siebie.

Krzysztof Kaliciński Blackboard Consulting

Umów spotkanie

Porozmawiamy o Twoich potrzebach i zobaczymy, może będzie nam po drodze.

Bezpłatna konsultacja